NULL Skriv ut sidan - Numrera familjer i byar

Anbytarforum

Titel: Numrera familjer i byar
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2015-01-03, 12:05
Hej och kanske anmäler jag denna fråga på fel ställe, men jag fann inget lämpligare.
 
Jag försöker bringa lite ordning i vilka som har bott i en viss gård i en viss by.
Byn och gården har samma namn: Ljunggården i Visnum församling, i Värmlands län.  
Jag har en bild på gården och utanför på gårdstunet står mina släktingar. I husförhörslängder kan jag se att min mormors far, Lars Johan Andersson står som eg. Så även hans far Anders Larsson står som eg. med namnet Ljunggården som överskrift, men det finns minst 7 gårdar till som prästen har betraktat som Ljunggården. Det finns inget nr eller någon annan beteckning på de enskilda Ljunggårdarna. Det är en by, och i byn finns flera hushåll och de klumpas ihop av prästen. Det skall sägas att Anders Larsson blev måg i gården, han kom från Nolgården till att börja med. Svärfadern Erik Pettersson (Persson) lämnade över ägarskapet till svärsonen, Anders Larsson.  
 
Det kanske är en korkad idé att följa ägarna på detta sätt, alltså via husförhörslängderna!
 
Finns det någon som kan svara på om det finns någon lite mer enkel lösning på mina forskningsönskemål. Frågan jag vill reda ut är:
Vilka familjer har bott i gården Ljunggården som ligger i byn Ljunggården i Visnums församling, i Värmlands län. Om jag får klart för mig vilka som har ägt och brukat jorden, kan jag också säkert veta om vi är släkt. Den sista ägaren hette Otto Kron gift med en Mia.  
 
Jag åkte själv dit, för att reda ut frågan. Jag ställde frågan till en äldre man som gick på vägen: Var ligger Ljunggården? Han höjde sina bägge armar och liksom omfamnade hela byn.  
 
Vart skall jag vända mig för att få klarhet i gårdens ägare?
 
Mycket tacksam för kunskap om hur jag skall gå vidare, eller skall jag helt enkelt lägga ner projektet?
 
Ewa Karlsson