NULL Skriv ut sidan - Numrera familjer i byar

Anbytarforum

Titel: Numrera familjer i byar
Skrivet av: Linda Blied skrivet 2014-01-07, 11:01
Hej,  
 
jag arbetar med ett hembygdsprojekt som går ut på att kartlägga befolkningen inom några byar på 1700-talet. I varje by finns ett par gårdar (alla avstyckade från en första gård), så småningom några torp och sedan ett antal inhysta personer. Familjerna som bor där är ibland släkt men ofta också utan koppling till varandra. Mitt problem är nu hur jag ska numrera dem och jag lyckas inte se hur andra har gjort. Jag vill att familjens namn ska spegla deras placering i byn- är det någon som har arbetat på liknande sätt och har något förslag?
 
För gårdarna har jag tänkt att första familjen på första gården får heta 1-1, den efterföljande familjen 1-2 osv (oavsett om de är släkt med varandra). Vad det gäller torpare och inhysta personer har jag funderat på att använda prefixet t respektive h men det verkar klumpigt. Och hur gör jag om en familj t ex först är inhysta, sedan blir torpare och slutligen köper en av gårdarna? Jag kan ju inte ta upp samma familj tre gånger med olika numreringar!
 
Jag vore tacksam för era kloka synpunkter så att jag får en bra metod från början!
 
Med vänlig hälsning,
 
Linda