NULL Skriv ut sidan - Källangivelse - hur anger man den bäst?

Anbytarforum

Titel: Källangivelse - hur anger man den bäst?
Skrivet av: Andreas Rasmussen skrivet 2015-07-27, 17:05
Hej. Jag har en fundering angående hur man anger källan när det gäller volymer i Flottans arkiv. Principen jag har använt inom min forskning är att ha med så mycket uppgifter som möjligt om vilken volym det är, för att själv kunna återfinna den och för att vara på den säkra sidan i fall arkivet skulle ordnas om och volymer skulle ändra beteckning. Ordningen är arkivinstitution, arkiv, arkivhandling. Ett exempel: Landsarkivet i Vadstena, Älghults kyrkoarkiv, C:1 Födelse- och dopbok 1679-1716.
 
I Flottans arkiv skiljer sig dock förteckningen på NAD ganska mycket från vanliga kyrkoarkiv. Om jag till exempel ska hänvisa till en rulla med volontärer från 1722 så hittar jag volymen i NAD på följande sätt:
 
Riksarkivet > Flottans arkiv > Amiralitetskollegiets med efterföljares kontor m.m. > Amiralitetskollegium, sjömilitiekontoret. 4.0. Regementsskrivaren för volontär- och sjöartillerireg. 1692-1797 > EIa:2 Generalmönsterrullor över diverse värvat manskap 1722
 
Finns det någon regel för hur källhänvisningar ska utformas, oberoende av arkivens olika struktur. Det är väl inte rätt att ha följande hänvisning?: Riksarkivet, Flottans arkiv, Amiralitetskollegiets med efterföljares kontor m.m., Amiralitetskollegium, sjömilitiekontoret. 4.0. Regementsskrivaren för volontär- och sjöartillerireg. 1692-1797, EIa:2 Generalmönsterrullor över diverse värvat manskap 1722 Det blir alldeles för omständigt. Hur ska man tänka när det finns så många underkategorier i arkivet, och hur ska t.ex. just denna hänvisning se ut enligt vedertagna regler? Tacksam för hjälp.
 
Med vänlig hälsning, Andreas