NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2010-01-17, 11:04
Hej David! Som de andra tycker jag du skall lägga upp din forskning precis som du känner för - fokusera på en viss gren eller ett visst århundrade eller hoppa som du har lust med för tillfället. Du har alltid möjlighet att komplettera eller plocka bort i efterhand. En del som det kan vara klokt att ta tag i under de första åren som släktforskare är intevjuerna med nu levande släktingar - om några år kan det vara för sent. Inte bara äldre släktingar utan även jämnåriga kan ha uppgifter/berättelser om händelser och personer i släkten långt tillbaka. När du väl dokumenterat dina intervjuer kan du plocka fram dem i ett senare skede och försöka belägga eller dementera uppgifterna från intervjerna. Det ger betydligt mer kött på benen om man kan skriva Svanhalspäronen från gården smakade fantastisk gott (enligt- och så en hänvisning till uppgiftslämnarens) än att bara skriva farfars bror, försörjde sig delvis som fruktodlare.
Jag anser att jag haft nytta av inte bara anornas barn utan också barnbarnen. Speciellt i samband med tidiga dödsfall är det intressant att följa barnen och se att faster behövde en piga eller att kusinen togs in som lärling. Men även en ana som flyttar till en helt annan socken vid giftermål - tappade hon kontakten med sin egen familj? Då är det intressant att notera att hon fick ta med sin något yngre kusin och anställa som piga. Och att beskriva en persons äldre liv med fick fem barn men inga barnbarn säger en hel del.
Mvh Harriet