NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2010-01-17, 10:09
David,
Kom på att jag glömde något viktigt ovan, men det kommenteras i o f s något.  
 
Min erfarenhet efter att ha forskat i 40 år, är att det lönar sig att diciplinera sig att ange källor.  
När jag ivrigt började angav jag inte en enda källa, och kunde givetvis inte hitta tillbaka och kontrollera.
 
När det gäller födeselse, död och vigsel anger jag numera (f,v,d) i mitt program (Holger) och vet att jag då hittar tillbaka, då ju angivelsen av ort för dessa händelser står i texten; Skulle platsen för liknande normala händelser avvika, antecknar jag alltid den direkta källan, annars kan jag glömma var jag fann den.  
För alla andra fynd gäller att notera källa, ner på sidnivå. Inte så mycket för att slippa bli sedd över axeln, utan för att bespara mig själv en massa merarbete. Det är så otroligt irriterande att plötsligt stå där med en uppgift som jag vet att jag skrivet in, men som jag inte kan komplettera eller kontrollera - något som är mer regel än undantag att man har behov av vid forskning. Sådant har hänt otaliga gånger då jag slarvat med källor för t ex fynd i litteratur.
 
Om jag kommer så lång som till att publicera, är det för mig en självklarhet att ange källor så att det jag publicerar blir kontrollerbart.  
Lycka till med forskningen!
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-17 13:46)