NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2010-01-16, 10:04
Hej David,
Hur Du väljer att lägga upp Din forskning är alltid Ditt eget val. Jag kan ge Dig några personliga reflektioner;
 
När man kartlägger sina anor bakåt i de rakt nedstigande leden - och de blir ju fler och fler när trädet grenar ut sig - blir man ibland ivrig och vill bara komma längre tillbaka - längre ner. Någon har beskrivet det som när man fiskar med nät, vilket jag har erfarenhet av; Samtidigt som Du har en del av nätet i båten och kanske t o m håller i den första fisken, ser Du en annan tydligt i nätet längre ner i vattnet, och kanske t o m några som bara glimmar till i djupet. Det är klart man blir ivrig då.
 
Nu är ju detta inte nätfiske utan forskning. För att bilden av de anor man undersöker skall bli så fullständig som möjlig, tror jag att det är viktigt att:
 
- följa alla anor man jobbar med från vaggan till graven i dokumenten. Under den resan får man ofta reda på saker som fördjupar kunskapen om den man forskar på, och här har man valet om man vill ha fördjupad kunskap eller bara samla anor .
 
- i detta arbete notera alla barn - alltså syskon till den egna anan. Det blir ju en ganska rumphuggen familjebild man får, om man inte ens noterar att den egna anan haft syskon.
 
Om man sedan väljer att grundligt undersöka syskonen är - som jag ser det - en smakfråga. Vill man ha en fördjupad kunskap om familjen kan detta ge mycket. Ta exempelet att Du undersöker en familj där Du upptäcker att ett syskon studerat och kanske t o m gjort en klassresa. Förmodligen är detta en händelse som på något sätt påverkat resten av familjen, kanske t o m i Din sidogren, men först någon generation därefter. Det finns otaliga exempel på att syskonbarn t ex tar sig samma namn som den tidige klassresenären.
När Du befinner Dig i tiden före husförhröslängderna, menar jag att en bredare kartläggning är en nödvändighet; Hur skall man annars kunna göra en dopvittnesanalys och säkra anorna? Ju längre jag forskar ju tydligare blir detta för mig.
 
Det var några tankar till morgonkaffet. Andra kan säkert fylla på med annat.
Vänligen,
Olle Elm