NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Jimmy Dahlund skrivet 2009-04-03, 01:56
Maria, du skriver att du har erfarenhet av universitetsstudier, då tror jag inte du behöver gå någon särskild släktforskningskurs. Alla pedagoger är överens om att lärandeprocessen fungerar bäst då man är intresserad av det man skall lära sig. Du använder orden wow och exalterad när du skriver om din egen släkt men du funderar lite fram och tillbaka när det gäller kurser. Jag känner att det är på sin plats att här dra hela historien om min släktforskning. Det började på högstadiet med en tillvalskurs i släktforskning ledd av rektor Eskil Tennemar och studierektor Svea Gustavsson. Någon av dem ringde pastorsexpeditionen för att ta reda på vem min gammelfarmor var. Döm om min förvåning då hon hette Anna Greta Dahlund som flicka. Exalterad berättade jag det för min pappa (Anna Greta dog innan pappa föddes), javisst de var kusiner blev svaret. Några få år senare gick jag till länsbiblioteket i Gävle och sa att jag ville börja släktforska, där blev jag hemskickad med famnen full av böcker jag inte begrep mig på, när jag egentligen ville veta hur man beställde mikrofilmer och använde apparaterna. Nu är vi framme vid hösten 2008 och jag har påbörjat en lärarutbildning i Borås då jag nappar på ett erbjudande från SVAR om ett kvartalsabonnemang på digitaliserat arkivmaterial. Resultat: Totalt uppslukad av släktforskning och avhoppade studier. Mitt råd blir därför, dra igång direkt med den egna släkten innan du tappar intresset. Man lär sig mycket snabbare i reella situationer än vid konstlade övningstillfällen, det hann jag ta till mig under min enda termins lärarstudier.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund