NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2009-04-02, 19:22
Hej Maria
Jag vet inte hur bevandrad du är i datorvärlden och jag är inte något expert precis, men.....
De flesta program som finns för att samla, organisera och visa släktforskning kan exportera de filer som innehåller de data du samlat ihop om din släkt. Filerna lagras i ett format som kallas för GEDCOM och kan flyttas mellan olika typer av program, internet mm.
Detta innebär att det arbete du lagt ner med att knappa in uppgifter i ett program enkelt kan flyttas till ett annat.
Så ditt val av släktforskningsprogram är inte ett val som du behöver lägga så mycket kraft på nu.
Jag använder Min Släkt för att det passar mig just nu. Började med gratisversionen och köpte sedan licens vilket ger mer funktioner. Gratisversionen klarar dock allt som behövs när man är nybörjare. Jag har helt enkelt inte tid just nu att lägga in allt annat som det finns möjligheter att göra i mer avancerade program.
Du kan ladda hem en gratisversion av t.ex. Min Släkt och börja samla uppgifter. Känner du sedan att du vill utveckla ditt intresse och forska djupare eller bredare så kan du med den erfarenhet du då fått lättare välja ett mer avancerat program.
 
Fördelen är att du kan ladda hem detta nu och börja lägga in uppgifter om tio minuter.
Min Släkt är väldigt lätt att använda ävan om man inte känner sig säker vid datorn.  
 
Lasse