NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Maria Hellström skrivet 2009-04-02, 16:24
Tack Stefan för intressant inlägg också! Jag har nog inte riktigt fått grepp om numreringen av anorna. Känns som jag nog skulle behöva läsa på lite om detta. Har lånat en bok från biblioteket - Släktforska steg för steg av Clemensson/Andersson. Hoppas det står om detta däri.
 
Jag försökte gå med i en släktforskningskurs förut här i Uppsala, men det var för få intresserade, så det blev aldrig någon kurs. Mycket synd, tycker jag. Nu får man ju vänta till hösten isåfall på nästa chans att kanske gå kurs, men jag vill ju komma igång att forska snart, inte vänta så länge. Nu har jag sett att de har en kurs på Genline, en interaktiv kurs för 595 kr http://www.genline.se/slaktvis/  . Så jag funderar lite fram och tillbaka om jag skall gå den, eller om man kan försöka lära sig genom böcker och så istället.  
 
Håller på och funderar på lite olika program också, om jag skall ta Min Släkt, Disgen eller Holger som jag också hört talas om men inte vet något om. Jag var på ett föredrag om Disgen på Landsarkivet i Uppsala för några lördagar sedan (skulle vara ett introduktionsföredrag också, men det blev inställt tyvärr) och det verkade ju vara jättebra. Vilka otroliga möjligheter det verkade finnas där, i Disgen alltså. Men Disgen är mycket dyrare också, och jag vet inte hur mycket som skiljer mellan Min Släkt och Disgen. Och Holger för den delen. Holger har jag inte sett på nätet någonstans när jag kollat runt på släktforskningssidor. Så det vet jag inget om alls. Men jag får väl kolla runt lite i trådar här kanske.
 
Att fylla i ett anträd på papper vet jag inte heller hur man gör. Kanske det finns någon mall eller nåt på nätet som man kan skriva ut och använda?