NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2009-04-02, 07:25
Maria, har du fått kläm på hur man numrerar generationerna och individerna?
 
Det finns i huvudsak två system för anorna.  
 
Antingen så börjar man med en person, förslagsvis sig själv, som nr 1 och fadern får då nr 2 och modern nr 3, farfar nr 4, osv.
 
Eller också börjar man om numreringen för varje generation så att far, farfar, farfarsfar alltid är nr 1.  
 
Detta har störst betydelse om du börjar fylla i ett anträd på papper och vill hålla reda på alla grenar som uppstår bakåt.
 
Idag håller släktforskningsprogrammen reda på anorna och deras relationer till alla andra inmatade släktingar.
 
Det gör det också lätt att utgå från en ana och skriva ut alla ättlingar till dessa.
 
I övrigt så vill jag bara säga som en del redan sagt ovan att en kombination mellan glädjefylld lust och en god ordning verkar ge de flesta det bästa resultatet av släktforskning. Jag har forskat i 20 år och har således skrivit mycket för hand i början och kopierat mycket på papper. Detta finns insatt i ett 20-tal ringpärmar med olika färg för farfar, farmor, morfar och mormor. Idag skulle allt detta ha skrivits och skannats in på datorn förmodligen, vilket spar plats och underlättar sökning. Men känslan att sitta med sina gamla antavlor, anteckningar, kopior och (även äkta) foton är för mig ännu så länge annorlunda än på datorn. Dessutom så har det, vid fall av datorhaveri utan back-up, känts tryggt att ha detta material att falla tillbaka på. Men idag kan man ju göra utskrifter på papper, eller vara mycket noggrann med back-up förstås.
 
När det gäller datorprogram så finns det olika diskussionssidor här på Anbytarforum som tar upp för- och nackdelar med dessa.
Min erfarenhet är att det just nu är Min släkt och DISGEN som används av de flesta som startar. Där Min släkt brukar anses vara enklare att använda, men DISGEN ger fler möjligheter. Det finns andra som kan det bättre än jag.
 
Att publicera sin forskning från enklaste uppställning för den närmsta släkten till en överskådlig hemsida även för allmänheten och mer avancerade släktuppställningar över en hel släkt har givit mig många fina kontakter med släktingar och andra släktforskare genom åren.  
 
Att kontakta och samla in information och foton från levande släktingar är ovärderligt eftersom det bevarar minnen som annars riskerar att försvinna med dessa personer och det dessutom inte finns att finna i något arkiv.
 
Släktforskarföreningar, bibliotek, arkiv, anbytarträffar, Släktforskardagarna som Släktforskarförbundet ordnar i augusti varje år och särskilt Anbytarforum och Rötter och andra sidor här på nätet har gett mig många kontakter och kunskaper genom åren och gör så fortfarande.
 
Att gå en studiecirkel kan vara en genväg till generna!
 
Vi är alla släkt! Frågan är bara på hur långt håll, på vilket sätt och om det går att spåra!
 
När man fastnar på ett spår, så kan man växla till ett annat, för att återvända senare med nya ögon.
 
Det finns massor att säga, men jag stannar där.
 
Välkommen till en hobby som går framåt när den går bakåt och som varar så länge du vill med många trevliga och hjälpsamma släktforskare som stöd att lösa alltifrån enkla till omöjliga problem!  
 
Delad glädje är verkligen dubbelglädje! Eller som jag brukar säga när jag ger eller får hjälp i släktforskningen, halva nöjet är helt på min sida!  
 
Med hopp om gemensamma anor - förr eller senare.....
 
Stefan Simander
 
(Meddelandet ändrat av simson den 02 april, 2009)