NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Maria Hellström skrivet 2009-03-31, 23:22
Och för att återgå till min huvudfråga... Jag är nog van sen universitetsstudier att göra avgränsningar, så det känns på nåt vis självklart för mig att göra det även här. När man slutfört sitt syfte så är det ju bara att göra en ny avgränsningsfråga, utvidgning av den gamla. Men att forska ett led i taget lät vettigt. Typ alltså farfars farfars farfars... och sedan farmors farmors farmors...
 
Men så gäller det också att veta vilken person man skall börja med. Och det hela är lite komplicerat här också, då min mamma är finlandssvensk och min pappa är adopterad (född utanför äktenskapet med en far som inte ville veta av honom). Pappa känner ju mest för sina adoptivföräldrar, men det är ju inte riktiga blodsband. Men hur kul är det å andra sidan att forska kring en biologisk familj som inte ville ha honom?  Och i adoptivsläkten verkar det dessutom vara fullt av missbrukare, kvinnomisshandlare och olustiga typer - pappa har berättat en del.  
 
Ju mer han berättar om sin adoptivsläkt ju mindre hågad blir jag att forska kring den. Och hans biologiska släkt tycker han är känsligt att prata om då modern lämnade bort honom och fadern inte alls ville veta av honom. Säger att han ingenting vet om dem, men sen kan man ändå få veta ett och ett annat. Det kom fram t ex långt i efterhand att jag i princip bott granne med en biologisk kusin! Känns nästan kusligt att få höra sånt i efterhand. Men det hela är så känsligt för honom, så han berättar bara vid enstaka tillfällen när man mjukat upp honom lite grann.
 
Mammas släkt verkar ju helt klart intressantast, särskilt som min morfar - Carl Valdemar Biström - var en offentlig person i staden de bodde i (Lovisa, Finland), då han var stadsdirektör. Men släktforska kring finländska ättlingar blir ju istället betydligt svårare! Det vet jag inte ens hur/om man kan göra i Sverige. Och mina kunskaper i finska är tämligen begränsade - kan lite grann, men inte mycket.
 
Så det är lite problematiskt som ni ser!
 
Hur gör andra släktforskare när en förälder är adopterad, vilken del är mest intressant, adoptiv- eller biologisk släkt?