NULL Skriv ut sidan - Hur avgränsar man sin släktforskning?

Anbytarforum

Titel: Hur avgränsar man sin släktforskning?
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2009-03-30, 08:32
En utmärkt fråga som alltför få ställer sig: Självklart måste man avgränsa sin forskning annars blir det bara planlöst irrande hit och dit. Man bör precisera vilken eller vilka frågor man vill ha svar på och de frågorna bör vara tillräckligt precisa för att utesluta en hel del. Vilka var mina anor? är ingen bra fråga. Vilka var mina fäderneanor i fyra led? är en mycket bättre fråga därför att den gör att man kommer att fokusera på vissa saker och utesluta andra från sin forskning.
 
Man bör därför vara nogrann med att precisera ambitionsnivån; dvs på vilken detaljnivå vill jag svara på frågan. handlar det bara om att samla in standarduppgifter om när en person föddes och dog, om giftermål och barn eller är det en mer omfattande utredning om livet från vaggan till graven.
 
Om man inte definierar för sig vart man vill komma, så sätter man sig i samma dilemma som Alice i Underlandet när hon frågar klockarkatten om vägen. Katten undrar vart hon skall men det vet inte Alice varpå katten svarar att då spelar det ingen roll vart hon går.
 
Om man på det sättet ställer upp frågor kan man också bli färdig. Dvs att man besvarat den fråga man ställt upp.  
 
Man blir ju inte färdig i den meningen att det inte finns något kvar att forska om. För när man har svarat på sin fråga och så att säga löst sin forskningsuppgift bestämmer man en ny fråga.  Självklart kan man undersöka flera frågor parallellt.  Personligen brukar jag ha en knapp handfull frågor som jag håller på med parallellt. Oftast antavlor men när jag ramlar över personer med släktnamn har jag ibland satt upp som mål att utreda den släkten (ättlingar till den gemensamme stamfadern); det har hänt vid två tillfällen under 10 år. Nu har jag också en fråga/projekt där jag undersöker invånarna i en by och deras inbördes relationer.
 
(Meddelandet ändrat av milton den 30 mars, 2009)