NULL Skriv ut sidan - Kekulé-numrering vid anförlust

Anbytarforum

Titel: Kekulé-numrering vid anförlust
Skrivet av: Kjell Reinedahl skrivet 2014-10-29, 09:34
Hej!
 
Har just börjat med släktforskning nu när jag blivit pensionär och det är verkligen spännande. Har dock mängder av frågor som hela tiden dyker upp och en del är svårare att bena ut än andra. Det här blir alltså min första fråga på detta forum som jag blev medlem i häromdagen.
 
Jag använder mig av släktforskningsprogrammet MacFamilyTree, använder alltså Mac.  
 
Har redan stött på s k anförluster. Det jag inte förstår är hur Kekulé-numreringen fungerar i dessa fall. Jag bifogar en pdf-fil som visar den del av min antavla som berörs.
I programmet så kan man välja Skapa Kekulé-tal och programmet numrerar automatiskt. Vad jag förstår kan man inte numrera för hand i programmet.
Jag har mig själv som proband, dvs Kekulé nr 1.
 
Kortfattat ser det ut så här:  
 
Anna Stina Carlsdotter (nr 17). Hennes far, Carl Andersson Norström får då nr 34 och hennes mor, Cajsa Månsdotter, nr 35.
Sedan har jag också Anna Stinas syster Lena Carlsdotter i antavlan med nr 39. Hennes föräldrar, dvs Carl Andersson Norström och Cajsa Månsdotter får här samma Kekulé-numrering som de hade tidigare. Borde de inte få en ny numrering nämligen 78 och 79?
 
Har samma fråga på ett annat ställe i samma antavla. Det gäller två tvillingbröder, Olof och Lars Andersson. Har dock inte markerat dessa i min bild.
 
Vore tacksamt om jag kunde få en förklaring till hur man skall tänka här. Har sökt på forumet och googlat på denna frågeställning utan att hitta något egentligt svar på frågan.
 
Kjell Reinedahl
Skövde
Antavla med anförluster
 (128.0 k)