NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-10
Skrivet av: Arne Olsson skrivet 2006-12-09, 09:09
Hej Bertil m.fl.!
 
Ditt inlägg innehöll några mycket intressanta saker om Olof Larsson på Joggesö. Jag hade tidigt sett hans gifte med Inger Månsdotter, och förutsatte då att hon var mor till alla hans barn. Men sedan hittade jag uppgiften om Ingers död 1711 och att Olof gift om sig 1712 med Kierstin Åkesdotter. Björn Waldenström har påpekat för mig att Kierstin Åkesdotter med hans uppgifter om hennes ursprung skulle vara för gammal för att vara mor till Olofs senaste barn. Men jag tyckte då att uppgifterna om det nya giftermålet var tillräckligt tydliga och att Kierstin därmed måste ha ett annat ursprung.
 
Men nu får du mig verkligen att vackla i den frågan. Att den Inger Månsdotter, som Olof Persson i Guö gifte sig med 1737, skulle vara identisk med Olof Larssons hustru, ställer allt på ända för mig. Jag kände till det giftermålet, men jag hade inte kopplat ihop dem.
 
Jag ser ju att Ingers gifte med Olof Persson mycket lägligt kommer nästan exakt ett år efter Olof Larssons död. Vidare ser jag att Olofs Larssons son, Matts Olsson på Joggesö, år 1738 anlitade Inger Ola Perssons i Guö (i så fall hans mor) som gudmor vid ett dop.  
 
Men jag hittade ytterligare belägg, som stöder uppfattningen att Olof Larsson bara var gift med Inger: Vid ett mål vid häradsrätten (1726-03-01, ? 21) kärar Olof Larsson på Joggesö på sin hustrus vägnar, som moster till pigan Anna Svensdotter, denna pigas farbror Olof  Olofsson i Tockarp. Annas föräldrar hade dött i pesttiden, och moderns namn uppges ha varit Botil Månsdotter. Detta är ju svårförklarligt om Olof Larsson vore omgift med Kierstin Åkersdotter.
 
Vi har tydligen två möjligheter:
 
A.  Inger Månsdotter först gift med Olof Larsson på Joggesö och sedan med Olof Persson i Guö, såsom du har det Bertil.
Då har vi frågorna:
- Vem var då den hustru Ingier från Joggesö, som begrovs 1711-02-05 i Hällaryd? (Hällaryd C:2).
- Vem var den Olof Larsson, som 1712-04-21 gifte sig i Hällaryd med Kierstin Åkesdotter från Trensum? (Hällaryd C:2).
 
B.  Inger Månsdotter död och Olof Larsson omgift med Kierstin Åkesdotter.
Då har vi frågorna:
- Vem var då Kierstin Åkesdotter, som kunde var så ung att hon fick barn ännu 1727?
- Vart tog hon vägen efter det hon blivit änka?
- Hur var Matts Olsson på Joggesö relaterad till Olof Perssons hustru Inger i Guö?
- Hur förklara målet 1726? (Nog den knepigaste frågan).
 
Jag tycker nog att det lutar betänkligt åt att du har rätt Bertil och att jag får revidera min uppfattning. Tyvärr har jag nog spritt min till flera andra forskare, men rätt måste ju vara rätt. Kanske det finns andra, som har uppgifter, som också kan vägas in?
 
Mvh, Arne