NULL Skriv ut sidan - Alternativa källor när kyrkböcker saknas

Anbytarforum

Titel: Alternativa källor när kyrkböcker saknas
Skrivet av: Fredrik Larsson skrivet 2010-11-09, 22:40
Hej!
 
Jag försöker lista ut vem som var far till min ana Maria Persdotter, gift med Henric Bengtsson (född 1775-01-17 i Timmersdala) och mor till bl.a. Anders Henriksson.
 
Enligt husförhör ska Maria ha varit född 1788-01-15 i Götene. Vid hennes vigsel 1807 i Timmersdala uppges att föräldrarna hette Per Jeansson och Karin Persdotter.
 
Marias mor,Karin Persdotter, var född 1757-11-16 i Timmersdala. Hon återfinns i Lerdala AI:1 1773-1779 sid 27 Stommen. Där står antecknat att hon flyttat till Lerdala.
 
Nästa gång jag hittar Karin, och även första gången jag stöter på Maria, är i en inflyttningslängd i Berg 1806. Då inflyttar en Karin Persdotter med sin man Lars Carlsson och tre döttrar till Munkegården, Timmersdala. Dessa är Maria f. 1788, Stina f. 1792 och Cathrina f. 1799 - alla i Götene.
 
Flera av Götenes kyrkoböcker förstördes i samband med en brand, och därför har jag ej kunnat styrka barnens födelseuppgifter, och ev. vigslar. Att Karin gift sig med Lars Carlsson tyder på att Marias far Per Jeansson dött någon gång mellan 1788-1792 (både Stina och Cathrina har namnet Larsdotter).
 
Kan någon ge mig tips på hur jag kan komma vidare?
 
Med vänlig hälsning
Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_ 2010-11-10 01:23)
 
 
 
Kommentar:
I Götenetråden under Landskap: Västergötland ges  om sätt att finna uppgifter när kyrkböckerna brunnit.