NULL Skriv ut sidan - Österrike

Anbytarforum

Titel: Österrike
Skrivet av: Kicki Bogren skrivet 2013-12-29, 13:15
Ska försöka följa en man, Albert Brumen, bakåt men behöver råd om hur jag går tillväga......
 
Mannen föddes i Leoben, Steiermark, Österrike 1919 och blev inkallad 1937 av tyska armén. Han deltog bl.a. i kriget mot Balkan i en tysk trupp. Försökte desertera och hamnade i arbetsläger för att slagits med en tysk officer och efter över 1 år släpptes han och skickades till Nordöstra Finland i ett stridande tyskt förband.  
Vintern 1943/44 blev han själv ganska svårt splitterskadad och fördes med flyg från förbandsplatsen till krigslasarettet i Kemi.
Därifrån lyckades han desertera och ta sig till Haparanda 1944. Troligen kom han till Sverige med ett s.k. Sjukhuståg. Dog i Sverige för ett par år sedan och nu söker hans förstfödda barn som aldrig lärde känna sin far efter sina rötter......
 
Hur kommer jag bakåt?
Finns det arkiv från/om sjukhustågen? Finns det arkiv, fysiska eller via nätet, där vi kan hitta honom 1919 och tidigare?
Har skrivit till Riksarkivet och inväntar deras svar.
 
Ska tillägga att jag inte är någon hejare på tyska tyvärr, men har sökt på nätet utan att hitta någon info alls.