NULL Skriv ut sidan - Nelson, Christine/Christina f1870 utv1887

Anbytarforum

Titel: Nelson, Christine/Christina f1870 utv1887
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2014-05-11, 12:58
Hej Kristina!
 
Svårt, synnerligen svårt! En Christine med inte bara osäkert födelsedatum utan också osäkert födelseår. Fadern kan ha hetat Johan/Jonas/Johannes eller t om Jöns Eriksson/Ersson. Modern bör dock ha hetat Anna Andersdotter, ev Andersson även om det finns ett par namn som kan bli Anna, t ex Johanna eller Hanna.  
 
Själv kan hon ha hetat Christina, Christine, Kerstin med olika stavningsvarianter.  
 
Gjorde en sökning i Sv. Bef. 1880 med J* Eriksson/Ericsson/Ersson mfl stavningar, som fader och dito olika namnvarianter på moderns namn och där dottern var född 1868-1870. Följde upp samtliga träffar men ingen klockren än så länge i emigrantkällorna.  
 
Följde sen upp det hela i Sverige Bef. 1880 med kriteriet att Christine levde ihop med en far som var änkling eller en mor som var änka. kontrollerade samtliga träffar mot Emigrantkällorna. Ingen klockren träff!  
 
Dock är det ju så att inga emigrantkällor är till 100% fullständiga.  
 
En sak som dock slog mig är att Christines namn skrivs som 'Cresten i census 1900. I 'Minnesota State Census 1905' (krävs inloggning hos Familysearch.org) så skrivs hennes namn 'Crestine'. En tanke är att hon uttalade sitt namn dialektalt och det närmaste jag kommer är faktiskt Småländska. Jämför med denna! ;) Krestina! https://www.youtube.com/watch?v=3A-2Cdsiccw
 
Jag har aldrig förr testat denna metod för att finna en emigrants födelseplats i Sverige men någon gång ska väl vara den första!  
 
PS! I ovan nämnda 'Minnesota State Census 1905' så var familjen bosatta i Sandstone village, Pine county, MN. Jag återkommer med mer information om det.  
 
Mvh Helene