NULL Skriv ut sidan - Nilsson, Lars Olof f1874 Oviken. Utv och återv ?

Anbytarforum

Titel: Nilsson, Lars Olof f1874 Oviken. Utv och återv ?
Skrivet av: Ingeborg Arvastsson skrivet 2013-03-26, 14:13
Elisabeth,
 
Jag ber om ursäkt för mitt svammel, alltså vi vet att han såväl föddes som dog här i Sverige.  Han lär enl fotografiet och gammal hörsägen lämnat Sverige för en odefinierad tid i Amerika och det är den tidsperioden vi försöker få grepp om. Alltså hur länge han var over there? Det jag eftersöker är alltså i första hand metoder till att hitta människor som åkt fram och åter, och jag har hittills inte hittat honom på Ancestry eller Emiweb eller att det för den delen står något om att han lämnat landet i husförhörslängden (annat än att datum för nattvard uteblivit en period, vilket rent hypotetsikt skulle kunna indikera att han inte var hemmavid).  
Att jag inte nämnt hans namn kommer sig av att jag inte trodde att man fick/bör göra det under rubriken metod då det kan misstolkas som en efterlysning.  
 
Menar du, Elisabeth, att Landsarkivet har församlingsbok med noteringar om annan adress/bostadsort utöver husförhörslängd tillgänglig på ex Arkiv digital eller SVAR, eller fattar jag fel!?  
 
(Frågan rör denna person: Personuppgifter: Lars Olof Nilsson Född: 1874-08-11 Hackåsen 1, Oviken (Z)(på flera av barnens födslar står det att han är född 4 juni 1874) Död: 1947-04-28 Hackåsen 1:2, Oviken (Z))