NULL Skriv ut sidan - Eriksson, Andro, Karl Werner, Edvin,John Manfred

Anbytarforum

Titel: Eriksson, Andro, Karl Werner, Edvin,John Manfred
Skrivet av: Susanne Åkerfeldt skrivet 2009-03-07, 22:22
Hej Anders!
 
Naturligtvis kan jag inte låta bli att hjälpa till när det gäller personer som utvandrat från samma by där jag bor, Läckeby norr om Kalmar! Via mitt abonnemang på www.ancestry.com fick jag fram information om Karl Werners ankomst till USA enligt följande:
Eriksson, Karl Werner, labourer, born in Sweden, 14 years old, can read and write, arrived New York City on board ship SS Mauritania, som avgått från Liverpool den 23 mars 1912, last residence in Sweden: Karlslunda. Closest relative: Father Eric Andersson, Hartensbo??, Paryd, desitination: Summit, New Jersey. Men den infon har du ju redan fått ovan ser jag. Ingen på samma sida i fartygsloggen skulle till denna ort i New Jersey (inte långt från New York).  
 
Karl Werner är dock svår att söka vidare på så där direkt, eftersom han sannolikt kallade sig Carl Erickson eller liknande och det finns väldigt många sådana personer. På Ancestry finns 1920 och 1930 års folkräkningar, där han bör finnas. Skaffa dig gärna ett ancestry abonnemang och sök och trixa med olika namnkombinationer - sannolikt hittar du honom någonstans. SSDI death index börjar först på 1950-talet i någon omfattning och han kan ju ha dött innan dess. Jag skulle råda dig att söka vidare efter John Erickson - där har du ju dödsort, adress vid dödsfallet, årtal - skriv efterlysningar i de olika fora dit du fått tips, ta kontakt med släktforskningorganisation på orten och be dem kolla i gamla tidningar (kanske mot en liten avgift) på bibliotek efter obituary (dödsannons), där du kan få namn på barn. Lycka till med letandet! Vill du se en bild på Mauritania, maila mig direkt så jag kan maila över denna från ancestry. En annan idé är att söka vidare på morbrodern Manfred Franzén i North Branch - det är en mindre ort, så kan vara lättare att hitta info.  
Hälsningar, Susanne