NULL Skriv ut sidan - Bäck Carolina Mathilda *1869 Ramnäs utv Amerika 1889

Anbytarforum

Titel: Bäck Carolina Mathilda *1869 Ramnäs utv Amerika 1889
Skrivet av: Andreas Strindberg skrivet 2010-10-03, 18:20
Ingela!
 
Jag har hittat Ingrid Forsberg tillsammans med barnen i New York Passenger List:
 
Name: Ingrid Forsberg  
Arrival Date: 6 Aug 1869  
Birth Year: abt 1831  
Age: 38  
Gender: Female  
Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish  
Place of Origin: Sweden  
Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland  
Destination: United States of America  
Port of Arrival: New York  
Port Arrival State: New York  
Port Arrival Country: United States  
Ship Name: Erin  
 
I originalet på Ancestry.com anges att hon utvandrat tillsammans med barnen John Forsberg (11 år), Anna Forsberg (8 år) och Christina Forsberg (3 år). Namnen stämmer väl överens med de du anger, men inte åldrarna för de två äldsta barnen. Mycket talar väl dock för att det är rätt personer.  
 
I Gothenburg, Sweden, Passenger Lists hittar jag också ovanstående Ingrid Forsberg med barnen. De anges ha rest på Fribiljetter. Name: Ingrid Forsberg  
Departure Date: 16 jul 1869  
Ship Name: Hero  
Birth Date: abt 1831  
Age: 38  
Destination: Hull, England
 
Det jag funderar över är dock varför hon och barnen anges som utvandrade på egen hand. I de handlingar, där jag kunnat hitta dem, finns Carl Forsberg inte upptagen. Och enligt Åmot AI:11, s. 92, ska han ju ha lämnat socknen samtidigt som hustru och barn ...
 
Slutligen: I Minnesota Territorial and State Census för år 1875 finns denna uppgift:
 
 
Name: Inger Forsberg  
Census Date: 1 May 1875  
County: Kandiyohi  
Locality: Irving  
Birth Location: Sweden  
Gender: Female  
Estimated birth year: abt 1830  
Race: White  
Father's Birth Location: Sweden  
Mother's Birth Location: Sweden  
Roll: MNSC_10  
 
I originalet är hon inordnad med följande personer (tyvärr går det inte att kopiera ur originalhandlingarna och sedan klistra in här):
 
Forsberg, Char. (44 år)
Forsberg, Ingrid (45 år)
Forsberg, John (20 år)
Forsberg, Anna (16 år)
Forsberg, Christina (9 år)
 
I folkräkningen stämmer födelseåren bättre än i emigrantlistorna - kanske tjänade familjen lite pengar på att göra barnen yngre än vad de var?
 
Om  familjen jag hittat i de amerikanska källorna är densamma som den du söker, så bör du nu ha en utgångspunkt för vidare forskning.
 
Med vänlig hälsning
Andreas Strindberg