NULL Skriv ut sidan - Nilsson, Nils Peter f1861 Kvidinge. Utv 1896

Anbytarforum

Titel: Nilsson, Nils Peter f1861 Kvidinge. Utv 1896
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2012-04-20, 08:19
Hej Anita, jag har inte hunnit med att svara eftersom jag haft annat för mig några dagar. Men det står inget i släktträdet, mer än det du fått. Släktträdet som en amerikan lagt upp innehåller anor till Nils Peter, men inga syskon, inga barn, inga data på hustrun (mer än det jag kopierar in nedan som är den svenska släktingens uppgifter), inga dödsdatum, enda adressen är från 1911 och som jag då gissar i samband med bouppteckningen.
 
Fotona har din väns släkting i Sverige lagt in, som väl är lika nära släkt till din vän som de eventuella ättlingarna i USA är.  
 
Hon skriver så här i släktträdet som är någon annans:
Nils Peter Nilsson f. i Sånna, Kvidinge utflyttade till Amerika för andra gången den 21/7 1896. Han tog en flicka med sig från Hyllinge gård Västra Broby: Emilia Gustafsson. Deta enl. min mormors Hedda Nilssons anteckningar. Anteckningar i Husförhörslängden från Sånna Kvidinge lyder vidare: Nils Peters värnplikt ej antecknad.Attesten inehåller vidare anteckningen saknar intyg om frejd och hinderslöshet från den 5/4 1880 - den 21/11 1895 och har under denna tid vistats i Amerika. Husf.längden berättar också att han åter flyttade till Amerika 1896 21/7 Utfl. nr 37. Anteckningar om ev. giftermål eller namnet Emilia Gustafsson saknas.
 
Nils Peter Nilsson emigrerade till USA för andra gången 1896. Han ska då ha tagit med sig en flick från Hyllinge gård, Västra Broby, Kristianstads län. Hon hette Emilia Gustafsson. De ska senare ha gift sig och fått 3 barn. Har inte hittat minsta spår efter dem. Om någon tror sig veta något. Hör av er.
 
Hon har tydligen i sin ägo två foton på honom, som hon lagt upp på trädet (inte amerikanen!). Det foto som hon skriver är paret NP Nilsson och Emma är som jag skrev taget i Sverige, inte i USA.
 
Det framgår inte hur släkten  passar in alls i amerikanens släkt, för det finns inte kopplingar till amerikanen i släktträdet, inga andra grenar.
 
Be Arne i alla fall beställa bouppteckningen för personen i dödboken 1911, det kan ju lätt ha blivit fel vid avskrifterna ... Där lär väl framgå om det är rätt person.
 
Jag har skickat ett privat meddelande via Ancestry till Margaretha, om nu inte du eller Arne redan har mejlat henne på adressen i den diskussion du fick.  
 
Hälsningar,
Eva