NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2008
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2006-07-05, 11:54
Hej Ricke och Stefan!
Den här frågan hör ju också hemma under Stora Skedvi, men mitt inlägg kommer här.
Uppgiften om att Olof Esaiasson var soldat är rätt, det framgår tydligt av AI:1, s 250. Däremot hade jag fel när jag trodde att han hette Brodd. Denne soldat gifte sig 1683, medan vår Olof gifte sig 1685, som Stefan visste. Hustrun hette Margareta Ersdotter och var född i Ansta 1666 enligt dödboken 1751 (begravd 26e söndagen efter Trefaldighet). Hon hade då varit gift med mannen i 16 år och levat som änka i 50, fortfarande enl. dödboken. Paret hade fyra barn, tre söner och den dotter, varav endast dottern överlevde. Den här gården kom att få heta Olls i Fäggeby. Man kan undra varför Olof från Säter och Margareta från Ansta byggde(?) /flyttade till en gård i Fäggeby.
 
På annat ställe frågar Ricke om det är möjligt att en soldat kunde ta lega i en by långt från sin egen. Det var inte alls ovanligt. I Dalregementet fanns ju inga soldattorp, utan rotebönderna försörjde en soldat, som alltså kunde ha sin hemvist lite var som helst, bara han stod för en viss rote.
 
Sommarhälsningar
Leif Olofsson