NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-06
Skrivet av: Stefan Jernberg skrivet 2005-01-25, 23:04
Kennet!
 
Även jag härstammar från Anders Andersson Birhals. Han antecknas sista gången vid förhör 1699 och har väl efter detta begivit sig ut i fält (AI:1). När det gäller hans änka så antecknas hon som död redan i förhöret 1705-1719 (AI:2), men jag finner henne inte i dödboken, måhända har jag missat henne eller så dör hon på annan ort. Parets dotter Karin är min ana.
 
När det gäller Tomas Erik Eriksson så har jag en anteckning att han avled 1731 - jag har dock inte hunnit att kontrollera denna.
 
Har du några ledtrådar om Anders förfäder - visserligen under fel socken men ändå.
 
Följande har jag fiunnit vid Säter ting 19 maj 1683 (KLHA Serie III AI:25 f 105v)
bruksskrifwaren widh Nisshytte Bruk Olof Schytt gaf till kiänna huru såsom Lars Dahl wid larsbo Bruk /:som för 3 åhr sedan war Bruks Inspector wid Nisshyttan :/ hade lefwererat Anders Andersson på Heden 80 dal. kmt. såsom en fohrbonde til at föhra till sin Swåger Holsten i Wästerdiuptiärnan Nohrberg Sohn, till inlösen af Holstens deel i hemmanet kyrbacken Söder Berke Sochn ...  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs