NULL Skriv ut sidan - Bengtsson, Bengt Arvid f1876. Utv fr Snöstorp efter 1900

Anbytarforum

Titel: Bengtsson, Bengt Arvid f1876. Utv fr Snöstorp efter 1900
Skrivet av: Gary Fraser skrivet 2011-11-10, 16:12
Hej Anne-Lee.
 
I think we have a winner. Bengt Arvid Bengtsson hade 3 syskon, Augusta (ibland skrivit som Agneta) Bengtsdotter, Karl Bengtsson (dog 1880), och Albertina Charlotta Bengtsdotter.
 
Bengts föräldrar heter Bengt Berndtsson, f. 13 Okt 1835, i Vessige, och dog 1875 i Askome, och hans fru är Carolina Magnusdotter, f, 1844 i Källsjö, dog 1887 i Askome. Albertina hade jag inte vetat var hon hade tagit vägen. Augusta är lite konstigt, på Genline är hon inskriven som född 15-09-1870 (1783.19.11500) fast jag hade henne född i 1874 innan. Det är också ännu mer konstigt att hon är också inskriven i Snöstorp i 1900, troligtvis hon har åkt till USA efter inskrivning i Sverige.
 
Historien när det gäller Bengt Arvid Bengtsson var att han gift sig hos Selma Andreasdotter, hade två barn, och i (det verkar som) 1901 flyttade han till USA. Efter en lång diskussion hos hans barnbarn, det verkade att Bengt vill att Selma följa med till USA, fast hennes föräldrar (som bodde hos henne i Snöstorp) blockerade det för någon okänd anledning, och Selma stannade kvar i Halmstad/Snöstorp, och trots många brev var skickade till Bengt, aldrig fått hon svar igen. En släkting försökt i 50-talet att få tag på värt tog Bengt vägen, men lyckades inte hitta någon spår. Det sitter som högst prioritet, och jag får ser vad jag har för möjligheter där.
 
Det är roligt att veta att det finns släkt någonstans i USA. De också kommer vara intressant att följa efter och ser om vi kan hitta någon släkt som är levande  
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen