NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-29
Skrivet av: Anita Karlsson skrivet 2005-12-13, 21:46
Hej Bo och tack för ditt svar!
Här kommer lite fakta om vår Emanuel: Han lämnade Sverige 1902.04.11 från Göteborg och han kallades då Emanuel Eriksson. Han hade biljett till Grand Rapids ( Michigan), Källkod: 69:386:25498. Han reste tillsammans med en Olof Albert Persson född 1879.02.06 med samma destination. Hon skrev att hon hittat Emanuel i Ellis Island.database-efter mycket letande, som Erickson, Emanuelsson. Där hade det framgått att han var på väg till uncle Aug. Carlson i Philadelphia och att Aug. Carlson hade betalt biljetten.Jag är lite tveksam att detta kan vara rätt person, men vem vet. Hon hade även funnit Emanuel Erickson i Census 1910 och 1920 28 år respektive 37 år född i Sverige. Det stod att han skulle ha kommit till USA 1890 men hon skriver att sådana uppgifter är ofta fel. Han bor då i Grand Rapids, Kent County, Michigan. I båda census står att han bor med en sister Abbi eller Abbie, 22 år 1910, som var född i Michigan av svenska föräldrar. Han hade inga syskon i USA så jag vet inte om detta kan vara rätt person. Har fått dessa uppgifter från Anna-Lena Hultman.Han skrev några brev hem till sina föräldrar och där stod hans namn som Engström eller Engstrum. Han bodde då i Mill Creek, Grand Rapid, Michigan.Har du tillgång till något ytterligare register som du eventuellt kan titta i? Jag har hört nu senare att de trodde att han skulle ha haft barn så därför vore det extra roligt om man kunde skriva in på någon släktforskningssida och söka hans eventuella familj.  
MVH.Anita.