NULL Skriv ut sidan - Mellgren, Johan Robert från Öm utanför Skövde försvunnen på väg till USA

Anbytarforum

Titel: Mellgren, Johan Robert från Öm utanför Skövde försvunnen på väg till USA
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2007-09-23, 06:05
Hej!
 
Vet inte hur mycket material databasen EmiHamn omfattar. På Emigrantinstitutet i Växjö har det tidigare funnits längder över de svenskar, som emigrerade till U.S.A. efter 1869 och som var skyldiga att uppge sin destinationsort där.
 
Själv lyckades jag hitta några försvunna släktingar, som emigrerat 1865 - alltså innan dessa uppgidter började bokföras i avresehamnen - genom de s.k. Passenger Lists of Vessels arriving in New York. Där stod det däremot en enda destination för alla passagerare, nämligen New York. Letade igenom de mikrofilmade kyrkböckerna för alla svensk-amerikanska församlingar i både staden och staten New York, dock utan resultat. När jag givit upp förhoppningarna om att hitta något, började jag leta efter några andra släktingar, som också emigrerat till U.S.A. Och se, jag fann inte bara dessa, utan även de som åkt över 1865, alla bosatta i delstaten Michigan! Ett tips kan alltså vara att leta efter emigrerade släktingar till E J R Mellgren.
 
Lycka till!
 
M v h
Stefan