NULL Skriv ut sidan - Säter

Anbytarforum

Titel: Säter
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2015-07-15, 10:50
Hej Else-Marie.
Det är troligt att det är skogvaktaren Olof Persson Björns (ca 1632-1691) och hans hustru Elisabet Nilsdotters (ca 1644-1694) dotter Anna, född 1675 som blev gift till Skedvi och Arkhyttan. Jag har inte kunnat finna någon Anna Olofsdotter som är född närmare de uppenbart felaktiga data (mycket vanligt i Skedvis äldre hfl och dödböcker). Men tyvärr går det inte att bevisa. De eventuella syskonen kan du följa:
Per/Petter Olofsson Björn/Beronius, född 1662 i Norrbärke flyttade till en gård i Stubbersbo som kallats Skog-Pelles efter honom. Han dog 1748 vid konsten.
Kerstin Olofsdotter, f 1664 i Lernbo, Norrbärke, blev 1689 gift med Anders Eriksson.
Olof Olofsson Beronius, f 1669 i Björnbo, Norrbärke,  blev skräddare och borgare i staden, död 1716 där. Han blev far till upprorsledaren Carl Olofsson Beronius.
Elisabet Olofsdotter, f 1671 i Björnbo, Norrbärke och de andra syskonen har jag inte följt upp ordentligt.
De var Karl, f 1673 i Björnbo, Norrbärke; Anna f 1675 i Säters stad; Margareta, f 1678 i Säters stad, Katarina, f 1681 i Säters stad och Johannes, f 1683 i Säter. Dessutom förekommer en Nils som jag inte hittat annat än i en protestskrivelse från Elisabet Nilsdotter från 1693 29/8, där hon tillsammans med barnen Peder Olofsson Björn, Nicolaus Beronius, Olaus Beronius och Carl Olsson protesterade mot en skuld efter hennes salig man (Säters Rådhusrätt och Magistrats protokoll).
Du får nog ge dig där, om du inte hittar en annan Anna Olofsdotter.  
 
Hälsningar
Leif Olofsson