NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-09
Skrivet av: Ola Fridén skrivet 2001-02-05, 19:41
Torbjörn Näs/ Du skjuter in dig på Orsa Spelmän!? Konrad Jakobsson, född 1896, var morfar till Moraeuspojkarna och farfar till violinisten Anders Jakobsson. Eller enklare far till riksspelmannen Pelle Jakobsson. Han bor ju i Orsa och bör väl också veta en del om sin släkt i Säter. Jag har forskat en del i Säter och snubblat över en del uppgifter som jag noterat utan att det direkt är min släkt. Konrad Jakobsson avled 1974 i Säter. Hans föräldrar gifte sig 1895 i Säter och hade också en dotter Olga Kristina som föddes 1900 i Säter. Egendomligt nog kan tyckas gifter sig Konrad 1922 med en Olga men hon var född i Gällivare 1899-05-11. Hon avled i Orsa vad jag vet. Konrad och Olga hade två barn Margot, duktig sångerska vad jag kan minnas från min ungdom, som gifte sig med Erik Moraeus i Orsa och Pelle, riksspelmannen (och läraren) i Orsa. Karl Gustaf Jakobsson föddes i Grådö Hedemora lf och var son till Gustaf Jakobsson och hans hustru Sofia Öhman. Du anger honom som född den 13/7 men i födelseboken står 13 augusti. Familjen flyttar 1870 till Säter. Gustaf Jakobsson var född 16/9 1831 i Moren, Stora Skedvi som barn till Jakob Wallberg (avled 23/12 1882 i Moråsen Stora Skedvi) och Lisa Ersdotter som då anges vara 40 år.Hon verkar ha avlidit mellan 1831 och 1834 eftersom JW gifter om sig 1834. Sofia Öhman anges vara född 12/7 1834 i Stora Tuna. Emma Kristina Hedström finns i födelseboken för Säters lf och modern anges vara Johanna Andersdotter 28 år och piga vid Kungsgården i Säters stad. Det är väl ungefär vad jag har råkat komma på utan att som sagt vara släkt. Däremot har jag spelat tillsammans med Pelle i skolorkester,han har också försökt lära mig spela fiol (hopplöst men i alla fall) och en del annat, min mor och hans mor har varit aktiva tillsammans i föreningslivet, min far och Konrad Jakobsson var arbetskamrater i c:a 40 år. Konrad var präst på kryckeståten för mina föräldrar. Jag sommararbetade också själv tillsammans med Konrad Jakobsson ett par somrar. En upplevelse! Hälsningar Ola