NULL Skriv ut sidan - Karlsson f. Sjögren - Ruth Amanda Naëmi

Anbytarforum

Titel: Karlsson f. Sjögren - Ruth Amanda Naëmi
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-09-10, 21:43
Hej Lennart,
 
Jag tror det vill löna sig för dig att finna dotterns fulla namn och födelsedatum ca 1905/1906 i de svenska källorna.
 
Med hennes fulla uppgifter ligger det amerikanska dödsregistret öppet för sök, om hon levde förbi 1962 är det stor chans att hitta henne där, också med eventuellt namn hon gifte sig till. Alla förnamnen är viktiga eftersom man inte kan säkert veta vilket hon valde att kalla sig i USA.
 
Jag tittade som hastigast i census 1920 och 1930 för Massachusetts utan att finna Ruth och Aron Carlson. Men någon djupdykning kan jag tyvärr inte göra med den begränsade tid jag har närmaste tiden. Här har ju också hans födelseår betydelse, det kan finnas många Aron Carlson.
 
Men om man kan gissa att dottern Ruth också heter Karin, kan kanske denna uppgift ur census 1920 för Milford, Worcester, MA, vara av betydelse (ED 111, s. 12A):
 
Som inneboende, Corinne R. Carlson 13 år, född i Sverige av svenska föräldrar. Familjen hon bor hos består av en svensk kvinna Jeanny 48, gift med en amerikansk man, Benjamin 54. Efternamnet är svårtytt, men antagligen irrelevant just nu. Kan något dramatiskt skett med Ruth och Aron (Spanska sjukan?), som tvingat fram att dottern tagits omhand av andra? Detta skedde i en av mina egna utvandrarfamiljer 1918 där alla tre utackorderades till andra familjer efter att båda föräldrarna avlidit med få månaders mellanrum.
 
Detta är ett mycket löst antagande, men som kan vara bra att ha som en tänkbar möjlighet.