NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2014
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2013-08-12, 18:43
Den 12 mars år 1676 blev en soldat Marcus Sigfridsson Kupparij som war en fijnne Bode i nåss skogen i Säbselebij  begravd i Lima socken. Det framgår inte var han dog men då ytterligare 7 soldater dör under samma år och slutet för samma år saknas i dödboken och det är från den tid då Lima skans var i bruk, så anser jag att han var ditkommenderad till Lima med anledning av Lima skans som man började bygga upp under just år 1676.  
 
Dödsorsak för Marcus angavs vara hetssig Feber. Källa Lima födelse-, vigsel- och dödbok, volym C:1 (sidnumrering saknas) - jag har kollat direkt i boken genom SVAR:s hemsida.  
 
På Lima skans hölls det vakt, men bara under ca 10 år, för redan när kungen kommer till Lima 1686 blir den utdömd och rivningsorder utfärdas 1689. Skansen finns ändå kvar år 1700 i ganska vra skick, men när Carl von Linné kommer dit år 1734 så var den helt raserad.  
 
Om denna skans och något om vakthållning kan man läsa i en ganska lång artikel av Bondas Ivar Larsson i bokverket Lima och Transtrand - ur två socknars historia i del 3.  
 
NOTA BENE: Jag har skrivit ut originalets dubbel-s som ss. Den feta stilen för efternamnet finns inte i boken, utan är en avsiktlig markering som jag lät göra här. Då b och v är ljudmässigt lika varandra, så anser jag att Kuppari troligen var ifrån byn Säfsen by - med uttal Sävsen. Kanske har det att göra med finskspråkighet så att Marcus talade en bruten svenska? Ett exempel: På finska kan man inte skriva G i början av ord/namn, så förnamnet på kung Gustav är på finska Kusta. Och så kan n i ortnamnet Säbselebij kan ha missuppfattats som ett l av prästen.  
 
Mvh Björn