NULL Skriv ut sidan - Far och son Zimmerlund (Simmerlund, Cimmerlund) från Hällaryd

Anbytarforum

Titel: Far och son Zimmerlund (Simmerlund, Cimmerlund) från Hällaryd
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-09-18, 13:58
De norska Zimmerlundarna har också lämnat flera spår i census, det såg jag. Observera att jag inte gjort en omfattande kontroll av alla med Zimmerlund-liknande namn, det blir tidkrävande. I princip kan alla uppgifter i census förvanskats i flera led, också ursprungsland. Det är en bräcklig kedja; uppgiftslämnare behöver inte vara själva personen det gäller - språkförbistring - hörfel av räknaren - felregistrering/skrivfel census - läsfel av indexeraren - felregistrering/skrivfel index. Det är alltså inte på något sätt uteslutet att de står där, sannolikheten på tre personer i så många år talar ju tvärtom för det. Jag vill för all del inte få dig att tro att du inget har att hämta i census.
 
Om man inte fortsatte till Canada? Har du tänkt den möjligheten? Eller bytte namn för att helt distansera sig från sitt svenska liv, sina svenska familjer?
 
W = Wilhelm var också min tanke. Tror detta dokument kan vara intressant i sammanhanget. Du behöver en förankrad punkt att leta från. Lycka till vidare!