NULL Skriv ut sidan - Far och son Zimmerlund (Simmerlund, Cimmerlund) från Hällaryd

Anbytarforum

Titel: Far och son Zimmerlund (Simmerlund, Cimmerlund) från Hällaryd
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-09-18, 11:48
Hej Carin,
 
Blev lite nyfiken när du skriver alla Zimmerlundare i USA. Har du så god koll på det namnets utbredning att du menar att alla Zimmerlundare tillhör samma släkt? Några mycket snabba kontroller av amerikanska folkräkningar med index - 1880-1900-1910-1920-1930 - kommer upp med två andra svenska invandrare till USA med efternamnet Zimmerlund.
 
Joseph Zimmerlund f. dec 1854, snickare, invandrade från Sverige 1884. Fru och fem barn hemma 1900. Newburgh, Orange NY (Census 1900, ED 34, s. 22B)  
 
Julius Zimmerlund f. ca 1859, invandrade 1882 från Sverige. Snickare även han i Newburgh. Gift med två barn hemma i census 1920. (Census 1920 ED 139, s. 9A)
 
Dessa två verkar vara stamfäder till en stor grupp Zimmerlundare i NY som förekommer senare, t.ex i census 1930. Några återfinns också i SSDI. Joseph och Julius kan möjligen vara en och samma person, om årtalen varit väldigt tillrörda, men mitt grundtips är att det rör sig om två bröder.
 
Märkligt nog finner jag inga referenser i census till de tre emigranterna i Bos lista. Men jag har inte provat olika stavningsvarianter heller.
 
En annan referens som kan ha med dina Zimmerlundare att göra finner jag däremot; ett dokument i samband med naturalisering i Minnesota. Ger bara namnet W. Zimmerlund, inga andra detaljer i index. Kopia kan beställas från Iron Range Research Center, också över nätet.