NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-18
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2007-07-07, 22:17
Tack Annastina!
Jag har lagt märke till dem vid något tidigare tillfälle, men jag kikade lite noggrannare nu och fick se att det till och med står ålder på personerna som finns med i början av 1700-talet och framåt!
Så nu kan jag äntligen se runt vilket år de dog! Datumen anger nog bara när testamentet är inlämnat, de kan ju ha dött och begravts ett tag innan detta. Beloppen som står antar jag är begravningskostnaden? Jag har även stött på uttrycket betala likstol.
 
Undrar det finns gamla testamenten finns bevarade någonstans? I domböcker kan man ju ibland se utdrag ur gamla testamenten om hur gårdar ska ärvas osv.
 
Jag är också intresserad av dokument om gamla gårdar. I Hällefors bruks arkiv som förvaras hos Värmlandsarkiv i Karlstad finns bl.a. gamla röjselrätter, husesyner, värderingsinstrument m.m. som behandlar Hälleforsbolagets torp under Hällefors, Gåsborn och Säfsnäs (det verkar dock inte täcka alla torp).  
Jag skulle gärna vilja veta om man kan hitta jordägarförteckningar, arrendeliggare, köpekontrakt, kartor m.m. någonstans.
 
Det vore roligt att veta mer källor och få kontakt med andra som forskar om gamla torp.  
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net