NULL Skriv ut sidan - Är någon som känner till vart min Mormors Far har försvunnit I usa ?

Anbytarforum

Titel: Är någon som känner till vart min Mormors Far har försvunnit I usa ?
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-01-07, 06:49
Helena,
 
Någon form för register som täcker dödsfall i hela USA uppstår först i och med SSDI på 30- och 40-talen, och sökbart på internet i ett nationellt index blir det först från 1962 med datoriseringen. (Det står mycket om SSDI på Rötter redan, använd sökfunktionen i vänsterspalten)
 
Före denna tid finns i bästa fall ett delstatligt register som är indexerat på något sätt. Med några få lysande undantag (Minnesota är ett) är dessa inte åtkomliga via internet, utan bara på plats i USA, delstat för delstat. I väntan på tänkbara men i dagsläget helt hypotetiska indexeringar av alla dödsfall t.ex. 1900 och framåt, så tror jag detta blir mycket svårt.
 
Men för att kunna ens prova de spridda resurser som finnes, lite här och lite där, behöver du veta mer. När är han född? När emigrerade han? Var det från Sverige kan finnas på CD Emigranten. (Se egen efterlysningsavdelning här på forumet) Finns det något enda spår av hans vistelse i USA, en poststämpel på ett brev kan i något lyckligt tillfälle vara uppgiften som skall till? Hade han släkt i USA? Någon gång kan det att följa släktingars liv dra med sig uppgifter om relaterade personer. Var kommer uppgiften om hans död i 1911 från?
 
Inte väldigt mycket hopp per idag alltså. Men inget sök är helt omöjligt för all framtid, särskilt inte om du kan hitta de avgörande pusselbitarna.