NULL Skriv ut sidan - Är någon som känner till vart min Mormors Far har försvunnit I usa ?

Anbytarforum

Titel: Är någon som känner till vart min Mormors Far har försvunnit I usa ?
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2003-09-04, 00:15
Hej Eija,
 
enligt 1920 U.S. Census - Michigan,Kalamazoo,ED# 156
 
bor Wiliam Lehto, 45 år, född i Finland, på Arcadia Court 202 i Kalamazoo. Han är inneboende hos en annan familj. Han uppger sig vara gift men ingen familj bor med honom. Underligt nog finns ingen uppgift om när han kom till USA. Han arbetar som arbetare på en bilfabrik. Under uppgift om utbildning framgår att han inte kan varken läsa eller skriva engelska.  
 
Om vi förflyttar oss 10 år framåt i tiden så återfinns William Lehto på annan plats. Han bor då i Washington > Grays Harbor > Aberdeen > District 3. Och nu är han inte ensam längre. Nej nu är han gift!
 
Jag kan ju inte garantera att dessa två män ovan är rätt person men år 1930 uppger faktiskt William att han är just skogshuggare i ett skogshuggarläger. Och det var väl det ni fick besked om, att han skulle hugga skog. Nåja, om honom står också att han är 55 år, var 31 år när han gifte sig första gången (om han talat sanning... vem skulle kontrollera....), han kom till USA 1910 och var 1930 amerikansk medborgare. Han äger sitt hem som är värderat till $ 7 500. Adressen är Sammit 915, Aberdeen, Washington. Han är som sagt gift med en dam vars förnamn jag inte är människa att tyda, hon är 45 år och var 21 år när hon gifte sig första gången. Även hon är född i Finland. Men si hon kom inte till USA samtidigt som sin make inte, nej hon kom 10 år senare, dvs 1920. Uppenbarligen hade hon en son med sig som 1930 är 19 år gammal och arbetar som trädgårdsmästare, han är född i Finland. Familjen har också utökats med en dotter Ingrid 7 år och hon verkar vara född i Aberdeen där de bor. Detta var väl anledningen till att han inte hörde av sig mer hem till Finland. Han hade hittat sig en ny finska där på andra sidan Atlanten.
 
Styvsonen Victor avlider i Aberdeen 1 mars år 1980.(Källa: SSDI)
 
 
Nu får Du leta lite vidare själv, nu när Du vet lite bättre var i USA Du skall leta.
 
Mvh
Lena A L