NULL Skriv ut sidan - Vilka båtar gick till USA?

Anbytarforum

Titel: Vilka båtar gick till USA?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-01-03, 07:45
Visst var det så att ensamma damer inte släpptes in - men det räckte att man hade någon manlig släkting som tog ansvar. Min farmor åkte t.ex. över 1897 (återvände 1901) och hon refererade till sin (manlige) kusin i Chicago, vilket fungerade. Enligt vad min farmor berättade så var kusinen och mötte i New York. Kusinen är också antecknad på skeppsmanifestet (som referens/kontaktperson i USA).
 
När det gäller resesällskap så hade man visst sällskap men man hade inte nödvändigt köpt biljetten ihop. Min farmors kusin var reseledare för en flicka på 18-19 år och en pojke på 10-12 år. Några år senare återgäldades tjänsten då min farmor åkte över i sällskap med den här flickans systrar - och flickan själv var den här gången reseledare för sina systrar och för min farmor. Men ingen gång åkte någon - inte ens systrarna alltså - på samma biljett. Man ser det väldigt tydligt om man först plockar fram manifesten från Göteborg-England och sedan jämför med manifesten Liverpool-New York (förutsatt naturligtvis att dessa finns tillgängliga) - folk som på båda manifesten står bredvid varandra och dessutom kommer från samma ställe kan man räkna med hade sällskap. Ensamma barn släpptes ännu mindre än ensamma kvinnor in i USA.
USAs immigrationspolitik gick helt ut på att få in frisk och stark arbetskraft som kunde försörja sig och inte ligga det amerikanska samhället till last; därav motståndet mot ensamma kvinnor och barn. Man hade dessutom bestämda åsikter om vilken färg det skulle vara på immigranterna - kineser t.ex. släpptes knappt in alls.
 
Carina, jag antar att Du sökt på Castle Garden: www.castlegarden.org
Du kan också försöka med Immigrant Ships Transcribers Guild: www.immigrantships.net
 
Ingela