NULL Skriv ut sidan - Vilka båtar gick till USA?

Anbytarforum

Titel: Vilka båtar gick till USA?
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-04-04, 20:48
Ann-Che!
 
Det är ingen skam att kunna lite, någonstans måste man börja. Men först vill jag påpeka en vanlig missförståelse: Att få reda på exakt vilken båt en viss person reste med leder inte vidare till personens senare öde i USA. Men det kan ju vara en kul upplysning att ta med i en familjekrönika, de flesta av dessa emigrantfartyg är ju lätta att få bilder av, och en del som skrivits om emigranter beskriver förhållanden ombord. Allt sådant sätter färg på en familjehistoria.
 
Men bara för att avsluta din frågeserie om båtar, CD-emigranten har bara källkoden. Den går att via landsarkivet knyta till en viss agent. Agentens namn leder i sin tur till ett antal möjliga fartyg. Men det är bara manifestet mellan England och USA som har just din emigrant med som talar om vilket fartyg det var frågan om.
 
Din emigrant Carolina Carlson kan i de register som finns tillgängliga idag bara återfinnas med en stor portion tur. I ditt fall är det nästan bara census 1900 som kan hjälpa. Manifestet från 1885 kan bara bekräfta att hon kom fram och inte avled på vägen, dessa tidiga manifest talar normalt inte ens om vilken destination personen har.
 
Problemet med ensamma kvinnor är att de oftast gifter sig  Om det skedde din Carolina får hon ett nytt okänt efternamn och försvinner effektivt i det stora amerikanska folkhavet. Det finns några lokala register för Chicago/Illinois som kanske kan hjälpa, men med undantag för vigselregistret förutsätter de också antingen att hon inte gifter sig, eller att du på något annat sätt får nys om hennes namn som gift.
 
Jag vill ge dig exempel på de två viktigaste vägarna, förutsatt att du inte finner andra spår som pekar i någon annan riktning än Chicago och Illinois. I folkräkningen 1900 som är tillgänglig på Ancestry kan man söka med enbart förnamn Carolin*, Estimated birth year 1958 +/- 1 år, Birthplace Sweden. Detta ger hela 31 träff där de flesta står som gifta kvinnor, och alla i och för sig är möjliga innan man kollar var och en på orginalsidan vilket födelseår och månad som står där, och så kanske kan hitta en tänkbar kandidat man kan försöka följa upp vidare. (Man bör också prova Karolin*, och i detta fallet ger det ytterligare en person att kolla.
 
Den andra framkomstmöjligheten är via vigselsregistret, och ett sök där ger 41 träff på Carolin Carlson som bride's name. (Skriver man Carolin fångas många stavningar, både Carolina och Caroline.) Men dessa måste kollas på plats på rådhuset i Chicago, där man måste bläddra sig genom alla de aktuella attesterna och kontrollera födelsedata för bruden.
 
Som du förstår så är detta ett ganska stort jobb, men har du tillgång till Ancestry är det första något du kan göra själv. Jag har tyvärr inte tid, jag vill bara att du ska veta att det finns möjligheter att komma vidare. Men givetvis inga garantier att du hittar just din emigrant på detta viset. Vilka register som vill bli tillgängliga i framtiden finns det heller ingen som vet.