NULL Skriv ut sidan - Hjälp att finna släktingar i USA

Anbytarforum

Titel: Hjälp att finna släktingar i USA
Skrivet av: Roland Nilsson skrivet 2009-12-02, 16:18
Hej alla duktiga och idérika forskare på emigranter till USA.
Jag har kört fast fullständigt i mitt sökande efter släktingar i US. Bakgrunden är följande. Min mormor hade tre syskon (2 bröder o 1 syster) som i olika omgångar i slutet på 1800-talet emigrerade till Amerika.
Först ut var brodern Nils Andersson f 1862-11-16 i Yngsjö, Åhus (L) som reste ut från Malmö 1884-04-03 tillsammmans med blivande svågern Per Johnsson f 1862-10-30 i Maglehem (L). Båda anlände 1884-04-22 till New York med destination St Paul,
Minnesota.
Per Johnsson har jag återfunnit tack vare stor hjälp via Anbytarforum och han finns här som Pete Johnson
http://familytreemaker.genealogy.com/users/j/o/h/Wesley-K-Johnson-MO/GENE16-0004 .html#CHILD4
Han är då gift med systern Karna som i US ändrat sitt namn till Karin resp Carrie.
De har år 1890 gift sig i Sverige som baptister och finns inte i några kyrkböcker här.  
Per har då återvänt till Sverige och de reser ut gemensamt år 1891-03-26 via Malmö (Källkod 1891:841:6423). Karna avlider år 1903 i staden Hallock, Minnesota.
 
Om Nils Andersson vet jag endast vad jag funnit i anteckningar från min avlidne far som om Nils skriver - ”Nils med hustru och barn vistas i Amerika”.
Jag har rekvirerat bouppteckningar efter bortgångna föräldrar men där står endast att de finns i Amerika - ingen närmare adress.
 
År 1892 reser den andre brodern Johan Andersson f 1872-09-19 Åhus (L).
På CD Emigranten finns en uppgift om ynglingen Johan Andersson, 19 år, som reste ut 1892-06-23 från Malmö med destination New York. Han reste ensam.
Källkod 1892:3344:3611.
I Notisen från Malmö Poliskammare 1892-06-23 nr 44 o 45 är de två ynglingar från Maglehem som reser ut samtidigt. Hos Johan står dest. New York och hos den andre , Sven Svensson, 20 år, från Maglehem, står Hallock, Minnesota.
 
Att söka i register i US har misslyckats - söker man på deras namn så får man tusentals svar.
 
Jag kan nämna att jag via ovannämnda släktsida hittat tre ännu levande sysslingar i staden Hallock,  Minnesota. En av dem, Elden Johnson, har jag träffat och har ganska regelbunden kontakt via e-post. Jag har givit honom uppgifterna om Nils och Johan,  men han har icke kunnat hitta något. Han är icke släktforskare.
 
Kan någon forskare ge mig förslag på hur jag ska kunna komma vidare.
 
Med vänliga hälsningar
Roland Nilsson