NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2010
Skrivet av: Andreas Strindberg skrivet 2010-09-15, 16:04
Agneta!
 
I 1930 United States Federal Census finns följande upplysning om Frida och Andrew Beckstrom, som kan vara dem du söker:
 
Name: Andrew Beckstrom  
Home in 1930: Flasher, Morton, North Dakota
View Map  
Age: 44  
Estimated birth year: abt 1886  
Birthplace: Sweden  
Relation to Head of House: Head  
Spouse's name: Frida Beckstrom  
Race: White  
Occupation:
 
Education:
 
Military service:
 
Rent/home value:
 
Age at first marriage:
 
Parents' birthplace: View image  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
Andrew Beckstrom 44  
Frida Beckstrom 37  
Alida Beckstrom 14  
Victor Beckstrom 6  
Elof Lundstrom 26  
 
 
Om man tittar på originalkällan ser man att Andrew och Frida Beckstrom invandrade till USA 1916 och att Andrew vid tidpunkten för folkräkningen arbetade som carpenter. I hushållet fanns en 26-årig man som hette Elof Lundstrom. Han anges vara lodger, 'inneboende'.
 
Det finns också ett World War I Draft Registration Card från 1918 för ovanstående Andrew (Aaron) Beckstrom. Enligt det föddes han den 1 april 1885 och hade som närmast anhörig Frida Beckstrom i Morton, North Dakota.
 
I 1911 Census of Canada finns en A Beckstrom (född i april 1885) och en F. J. Beckstrom (född i maj 1892)som boende i Kootenay i British Columbia, Canada. De invandrade till Canada 1909 respektive 1910. En Frida Beckstrom, 24 år, kom från Canada till hamnen i Sweet Grass, Montana, USA den 24 juli 1916 (samma år som 1930 års census anger som invandringsår). Likaså finns det en A Beckstrom som kom till samma hamn som Frida Beckstrom - datumet för dennes invandring till USA var den 24 juni 1916. De två som jag hittat tycks alltså har utvandrat från Sverige först till Canada, där de gift sig, och sedan från Canada till USA 1916. Det är inte alls omöjligt att det är rätt Andrew och Frida Beckstrom som jag hittat i källorna. Hoppas du kan komma vidare utifrån denna information. Det är väl framför allt församlingsboken för Vännäs liksom utflyttningslängden från 1909, som skulle kunna bekräfta eller dementera om jag hittat rätt personer utifrån dina utgångspunkter.
 
Hälsningar
Andreas Strindberg