NULL Skriv ut sidan - Svenskar i Amerikanska inbördeskriget

Anbytarforum

Titel: Svenskar i Amerikanska inbördeskriget
Skrivet av: Tomas Risbecker skrivet 2009-01-10, 23:49
Hej alla som är intresserade av det amerikanska Inbördeskriget!
I inlägget daterat den 5 maj 2002 av Elisabeth Thorsell så finns en hänvisning till en artikel jag skrivit i SAG. Tyvärr har titeln på artikel blivit fel - inte beroende på Elisabeth utan på Swenson Center, som numera har den rätta titeln listad nämligen: Who was the father of Brigadier General Stolbrand?
Sedan artikeln publicerades har jag forskat vidare i generalens liv och resultatet blir en bok som heter Tack, general! och som utkommer detta år.
Det som skulle vara intressant i detta läge är att få reda på om någon känner till något om Kapten Fredrik Sparreström som var Stolbrands kompatriot i det Andra Lätta Illinois artilleriregementet och blev kapten där när Stolbrand befordrades till major. Sparreström hade sina rötter i Skövde(son till en kvartermästare Sparrström) och hans hustru Anna Maria kom från Sölvesborg. Hon hade flera barn men inget med Sparreström vad jag vet. De emigrerade tillsammans med hennes barn till Chicago 1853.I svensk-amerikansk litteratur finns mycket litet skrivet om Sparreströms bakgrund före liksom vad som hände honom och hans familj, efter kriget. Är det någon som sitter inne med några kunskaper - hör gärna av er till mig. Tack på förhand.