NULL Skriv ut sidan - Namnskick

Anbytarforum

Titel: Namnskick
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2003-10-14, 21:23
Hej Eva!
 
Namnen som du nämner är förnamn. Det finns ytterligare (minst) en amerikansk president med namn av denna typ, nämligen Franklin Delano Roosevelt (eller Franklin D. Roosevelt), där Delano är moderns flicknamn. I USA är det ju oerhört vanligt med förnamn av efternamns- eller släktnamnstyp. Vi kan ju nämna t. ex. politikern Nelson Rockefeller och skådespelaren Humphrey Bogart (där Humphrey också är moderns flicknamn). Apropå familjen Kennedy, heter ju JFK:s yngste bror (f.ö. den ende av bröderna som är i livet) Edward Moore Kennedy, kallad Ted. Och Moore är ju (om jag minns rätt) brödernas mormors flicknamn.
 
Namntypen har funnits även i Sverige. Som exempel kan nämnas greve Axel Wrede Sparre (1708-1772), generalmajor, president och överståthållare, där Wrede var hans mors ättenamn (Jag skriver här inte flicknamn, eftersom kvinnor vid denna tid inte bytte namn, utan behöll sina namn livet ut). Då modern dog när han föddes, begåvades han med hennes släktnamn som extra förnamn, då fadern, fältmarskalken greve Erik Sparre, på detta sätt trodde sig få extra välvilja från svärmoderns sida. Ibland ser man honom i uppslagsböcker stå under W, som: Wrede Sparre, Axel (eller t.o.m. Wrede-Sparre, vilket är felaktigt), men enligt min uppfattning bör han stå under S, som: Sparre, Axel Wrede.