NULL Skriv ut sidan - Manipulerade personuppgifter ?

Anbytarforum

Titel: Manipulerade personuppgifter ?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-07-06, 11:07
Chris, Ingela och Eva, tack för era kloka svar!
 
Nu vet jag ju inte om han hade familj och om inte, så verkar det absolut troligt att han skrev ett testamente. Så detta är bara en fundering om det var möjligt att dölja en eventuell adoption.
 
Modern hade ju lämnat ansvaret för vårdnaden till morföräldrarna, men det är möjligt att han därför kallades bara för adoptivson, trots att han inte var det. Jag har Göran Ingers Svensk Rättshistoria och där står att barnet kunde ansöka om att upphäva adoptionen. Om han nu var adopterad efter 1917, så står han dock fortfarande som adoptivson i bouppteckningen 1938. Det lustiga med den här mannen är att (som jag tagit upp tidigare) han står i födelseboken, SCB, som son till morföräldrarna. Jag har inte kollat i den riktiga födelseboken vad som står där. Nåja detta var bara en parentes.
 
Jag har funderat på att kolla SSDI, men det känns så osäkert om att lämna ut ens kontonummer. Jag visste att det tagits upp förr, så det var bra att jag fick tips om att läsa mer om hur det går till. Maken lämnade annars ett tips, som jag inte tänkt på och det är att öppna ett särskilt konto, för detta/dessa ändamål. Då behöver man inte oroa sig om pengar, som kan försvinna.
 
Den adopterade sonens riktiga mor hade en bror i USA och fyra syskon i Sverige.
 
Detta om det skulle ha begåtts ett fel, tar jag inte alls på allvar, men funderingen är väl mer om hans halvsyskonbarn, är medveten om detta och därför inte vill berätta vad som hände med honom när han kom till Amerika.
 
Det är komplicerat med svensk arvsrätt och än värre blir det om personen flyttar utomlands och byter medborgarskap.
 
Ann-Mari Bäckman