NULL Skriv ut sidan - Båtregister / passagerarlistor

Anbytarforum

Titel: Båtregister / passagerarlistor
Skrivet av: Anita Karlsson skrivet 2015-12-30, 18:00
Hej!
Åh, Tusen Tack för er hjälp! Jag blir så imponerad av det ni lyckats få fram. När jag tittade i Göteborgs poliskammare -1900, så ser det ut som att Carl och personen nedanför Per Edvin Persson hade destination south Chicago Ill, eller har jag fel? När det gäller Per Nilsson, så hade han destination Ellis Junction. Det är då kanske felskrivet i Emihamn?
 
Karl Albert var min farfar och han vistades i Amerika mellan 6/4 1900 till och med 11/8 1906 enligt AD Online: Värmland, Lysvik församling, AII:3, 1905-1914, s.140. Han gifte sig i Lysvik församling 24/6 1913 och fick därefter 11 barn och min pappa är yngst av alla barnen.
 
Karl Albert reste tillsammans med Per Nilsson, som Lasse Waldermansson i ovanstående meddelande skrev om, och de arbetade på ett sågverk, White River Lumber Company tror det låg i Enumclaw, staden som vi har ett fotografi från 26/9 1905. Jag och barnbarn till Per Nilsson kom att prata om detta i helgen och vi skulle gärna vilja veta var sågverket kunde ha legat. Min far känner inte till detta. Ev.om det kunde ha legat i närheten av Seattle eller i närheten av Crivitz eller Ellis Junction? På baksidan av ena fotot står ett minne från amerika och staden Enumclaw
 
Jag har provat att lägga in några bilder, men det fungerar inte. Är det någon som vet vart man kan gå vidare med ytterligare information gällande sågverket och var det låg?
 
 
Hälsningar
 
 
Anita Karlsson