NULL Skriv ut sidan - Samuelsson, Edvin f1887 Stala. Utv 1910

Anbytarforum

Titel: Samuelsson, Edvin f1887 Stala. Utv 1910
Skrivet av: Helge Roland Johansson skrivet 2015-11-26, 19:18
Maud, du hittade ju ett kort avseende Carl E Soren och där framgår ju att han har anlänt till N Y i december 1905. Det kan mycket väl vara rätt man, för han har ju en utflyttning enl Torp B:3 sid 25 med datum 10 nov 1905.  
Att de båda anger Sophia gör mig lite fundersam, för det namnet finns inte i släkten överhuvudtaget.  
Carl Edvards emigration berodde till viss del på att han på hösten 1905 gift sig, men deras väntade barn som föddes 20 sept samma år dog 2 timmar efter födseln. Detta tog Carl E så hårt att han bestämde sig för att emigrera och efter ett par år upplöstes också äktenskapet. Frun hette Lovisa och det är väl det närmaste Sophia vi kan komma tror jag. Det innebär dock inte att detta förklarar namnet Sophia på ngt sätt, det är fortfarande ett mysterium.  
Jag tror dock att Maud har funnit mycket intressanta uppgifter och de är helt klart något att gå vidare med. De stämmer alldeles för bra för att vara en tillfällighet och jag är väldigt säker på, att detta kan vara bra ledtrådar.  
Till saken hör också, att jag vet att Carl Edvard utbildade sig till teknisk ingenjör och hade arbete som arbetsledare vid dammbyggen i bl a Vancouver och Kancord.  
Jag bugar mig mot både Maud, Bengt och Bo för de intressanta ledtrådar ni presenterat. TACK !!