NULL Skriv ut sidan - Lundberg, Charles W f1873 Högby. I Groton, New London, CT 1910. Vilka var hans hustru och dotter ?

Anbytarforum

Titel: Lundberg, Charles W f1873 Högby. I Groton, New London, CT 1910. Vilka var hans hustru och dotter ?
Skrivet av: Maud Mårtensson skrivet 2015-01-23, 12:18
Kim,
 
Det finns släktforskare med bra mycket mer erfarenhet av emigrantforskning än jag och ytterligare synpunkter på frågan ovan välkomnas.
 
Det är i alla fall inte ovanligt att uppgifterna varierar en hel del. Vilket förnamn som används kan skilja sig åt liksom stavningen av namnet. Att årtal inte stämmer exakt får nog till och med sägas vara vanligt. Elvira Lundberg hade i alla en far Charles och så långt stämmer det ju. Om hon är identisk med barnet Mary kan jag tänka mig att Mary är en felskrivning eftersom modern hette Mary. En annan möjlighet är att hon var döpt till både Mary och Elvira och att det senare tagit över som tilltalsnamn. Sådant har jag sett åtskilliga exempel på. L i Elvira L Thompson kan väl tänkas stå för Lundberg.
 
Elviras dödsruna finns här, http://news.google.com/newspapers?id=0O4gAAAAIBAJ&sjid=BnIFAAAAIBAJ&pg=755%2C552 3733. Fast där står det att modern var Amelia... Vilket inte behöver vara korrekt. Men Karls systerdotter är hon uppenbarligen inte.