NULL Skriv ut sidan - Säfsnäs

Anbytarforum

Titel: Säfsnäs
Skrivet av: Petronella Norberg skrivet 2015-12-30, 16:39
Hej!
 
Jag har upptäckt ett fel i kartläggningen av mina anor och skulle vilja bekräfta att den Jon Persson som föddes på St Älgberget 1704 inte är samma Jon Persson från St Älgberget som föddes 1714 (oklart var) och dog 1752 (Säfsen F:1 Bild 190). Min teori är att den senare flyttade till Säfsen ungefär vid den tiden som den förste Jon Persson dog. Därför finns de inte i samma bok någon gång och det är lätt att förstå att de tolkats som en och samma person.
 
I husförhörslängden Nås AI:3 s.128 har en notering gjorts om att Jon Persson (f.1704 i Säfsen) och hans hustru är döda. För henne eller möjligen båda noteras årtalet 1742. Det står också att deras dotter flyttat till Gällingen, där hon dyker upp i hushållet hos moderns bror. Det knepiga är att det inte går att hitta vare sig Jon eller hans hustru i död- och begravningsboken, som jag i princip läst från pärm till pärm. Hur ska jag tolka detta?
 
Kan det vara så att de dött på annan ort? Eller är det troligare att de dött på ett oegentligt sätt och därför inte får stå i kyrkboken? Om det senare är fallet, kan jag då hitta något i en dombok eller liknande?
 
Jag vore tacksam för hjälp så att jag kan säkerställa mitt antagande.
 
 
Med vänlig hälsning,
Petronella