NULL Skriv ut sidan - Karlsson, Johan Axel Anselm f1903 - emigrant o dödförklarad

Anbytarforum

Titel: Karlsson, Johan Axel Anselm f1903 - emigrant o dödförklarad
Skrivet av: Maud Mårtensson skrivet 2015-06-25, 19:29
Johan Axel är inte alldeles lätt att finna. I teorin borde det gå att hitta honom i census 1930 och 1940 (som är den senaste tillgängliga). Ibland har man tur och hittar en dödsruna eller tidningsartiklar på nätet. Släktträd på Ancestry kan vara en ingång ibland men då måste man förstås ha abonnemang för att komma åt dem. Beroende på hur angelägen man är kan man också försöka få hjälp på plats. Till exempel genom att efterlysa en dödsruna (obituary) på Message Board för Middlesex County på RootsWeb/Ancestry, http://boards.rootsweb.com/localities.northam.usa.states.massachusetts.counties. middlesex/mb.ashx. Det finns fler frågeforum också. Om man tror att den man som dog i februari 1982 i Middlesex är den rätte kan försöka få tag på en kopia av dödsbeviset och hoppas att där framkommer något ytterligare. I bästa fall har en släkting lämnat uppgifter. Hur man då går tillväga finns det andra här på forumet som vet bättre än jag. Detta var några sätt att försöka komma vidare på.
 
Tror dock att Johan dog i Malden, Middlesex County. Det tyder nedanstående från MooseRoots på.
 
Johan Carlson
Malden, Middlesex County, Massachusetts
Born: October 18, 1903
Died: February 01, 1982
 
... och detta från Massachusetts, Death Index, 1970-2003, FamilySearch, https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VZ52-9B4, skulle kunna vara samma person. Fast både födelse- och dödsdatum skiljer sig åt...
 
Name: Johan A Carlson  
Event Type: Death  
Event Date: 05 Feb 1982  
Event Place: Malden, Massachusetts  
Certificate Number: 018114  
Birth Date: 04 Oct 1904  
Birthplace: Other  
 
Vad dödförklaringen 1944 beträffar kan jag tänka mig att man valde ett datum en viss tid efter att man senast hörde något ifrån Johan. Kanske tio år om han aldrig hörde av sig efter (eller strax efter) att han rest tillbaka till USA efter besöket 1934.