NULL Skriv ut sidan - Karlsson, Johan Axel Anselm f1903 - emigrant o dödförklarad

Anbytarforum

Titel: Karlsson, Johan Axel Anselm f1903 - emigrant o dödförklarad
Skrivet av: Åke Abrahamsson skrivet 2015-06-25, 10:28
Maud och Bengt, ni skall ha ett stort TACK för er information!  
Släkten är för mig okänd, men jag har bistått en vän i begynnande släktforskning och denna Johan var ett frågetecken, som ni verkligen har rätat ut.
Det verkar som han levde efter det angivna dödförklarade datumet år 1944. Dels ansökan om medborgarskap 1946 och dels uppgiften om dödsfall pekar på detta.
Alla tre nämnda bröder var födda i Hamneda medan övriga sju syskon föddes i Göteryd: Harry William Valentin 1901-09-19 och John Vivat Ossian 1899-11-20.  
Deras fader Alfred Karlsson dog 1932 och sonen John kom tillbaka till Göteryd 1933 och Johan kom 1934, men han återvände till USA.
När Johan återvände återstår att se. Kanske kan det stå i efterkommande församlingsbok, som inleds 1938 och inte är tillgänglig digitalt ännu.
Dödsförklaringen gjord 1974-10-16 av Ljungbys tingsrätt kan man verkligen ställa sig frågande till. Hur kom de fram till datumet 1944-03-31? Det borde väl framgå av tingsrättens arkivhandlingar? Eftersom Johan hade egendom i Göteryd verkar dödförklaringen diskutabel. Gjordes research?
Finns det möjlighet att hitta Johan Axel Anselm Karlsson vidare under åren 1945 till 1982 för att säkerställa hans vidare leverne? Jag förmodar att folkräkningar inte finns tillgängliga p.g.a. sekretess under dessa år.
Även brodern Harrys öde vore intressant att få veta mer av.
 
Åke