NULL Skriv ut sidan - Carl A C Hafvenström, f Vänersborg 1847

Anbytarforum

Titel: Carl A C Hafvenström, f Vänersborg 1847
Skrivet av: My Brottom skrivet 2016-03-08, 09:41
Tack för dessa uppgifter som jag kan bygga vidare på!  
Jag vet inte vem som gjort släktutredningen hos Ancestry, det är inte otroligt att den är gjord av den person i USA som jag nu hjälper med anorna efter att han har försökt hitta sina svenska rötter i åratal. Om det är hans utredning så bygger den på min uppgift till honom att Charles Hafstrom är samma person som C A C Hafvenström, vilket är högst troligt, men som jag ser det en uppgift som är nödvändig att bekräfta så den är 110% säker och vattentät. Jag vill ju inte lura på dem fel anor!
Så nu vill jag sy ihop Hafvenström med Hafstrom med dokumentation. När det är klart ska jag titta närmare på familjen i Sverige och se om det som redan finns kan utökas.
Deras resa över till Amerika är av intresse, ättlingarna vet ingenting om den, varifrån de åkte, var de landsteg eller när, förutom att det ska ha varit 1870. Kan man ta reda på det på ett lite enklare sätt än att plöja poliskammarens listor? De listorna är väl heller inte kompletta vad jag förstått. Jag har inte tillgång till Ancestry där det väl finns en del passagerarlistor, och jag har inte hittat dem på de andra tillgängliga siterna med uppgifter om passagerare.
Det är också angeläget att hitta Hafvenströms hustru Maria Andersson/Andersdotter för att hitta släktskap i Sverige. Jag har ingen aning om hur det skulle kunna gå till, jag har aldrig forskat på emigranter tidigare. Personen i USA har inte fått fram något om t ex giftermålet i USA där man kanske skulle kunna få någon uppgift om Marias födelsdata/ort. Paret ska ha gift sig 1875 eller 1877 i New Jersey eller New York City. Går det att hitta något härifrån Sverige?