NULL Skriv ut sidan - Börjesson (Burgerson), Carl Johan f1851 Södra Vi. Utv 1871

Anbytarforum

Titel: Börjesson (Burgerson), Carl Johan f1851 Södra Vi. Utv 1871
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2012-10-13, 21:07
Hej hjälpsamma människor ang släkten Börjesson, Nelson och Peterson. Det var fundersamma frågor att beakta. Jo jag känner till historien om den Augusta Charlotta fr Vårdnäs som på ngt sätt dök upp i släktregistret. Men eftersom tiden gått så har jag glömt hur den svängen var men tror mig ha aningen. Antingen utvandrade hon samtida men hamnade i fel kolumn och när jag bad om hjälp vid utvandrarnas hus fick jag henne som anmoder till denna släkt Nelson. Men när jag följde hennes bana så fann jag nja det är ngt galet här och avsluatade att denna bondkvinna fr östergötland var den felaktiga.
 
 Då jag Finner min Augusta Charlotta Peterson år 1871 i Missouri och sedan en numera avliden dotterdotter till Augusta, som också hade hennes dödsattest hemma i Virginia Usa med vad hennes föräldrar hette Så var det ett faktum. Hon fr Vårdnäs är fel och Hon fr Rum via södra Vi är den rätta. Men att finna de andra 2 syskonen är då svårt om än att Ted Rosvall är fantastisk att ha funnit Ida så är också brodern Carl Johan Börjesson jobbig. Det är som någon annan kommenterade tidigare . Vissa som utvandrade förr..hmm kanske så även idag inte vill bli nådda.
 
Jag skrev i förgående fråga att pappan hette Börje Pehrsson det var fel det var farfadern, Augusta Petersson pappa hette Peter Börjesson eller hur han nu stavade Birger eller Börje. Det där att stava sitt namn i kyrkobok tycks inte prästen hållit alltför hårt. Sedan försökt finna Carl johan och Ida tidigare. Tänkte att i ev bouppteckning kunde man se var vederbörande var stationerad. Men eftersom det ej finns ngn bouppteckning efter Peter Birger/Börjesson så försvann det hoppet. När mamman Anna Lisa Pehrsdotter dog 1900...inte säkert att hon dog just 1900 kan vara före kan vara efter men hon var visst inneboende hon sin äldsta dotter i Köping. Och i husförhörslängd för 1900 är hon borta hänvisning saknas.
 
 Annars hade jag försökt finna bouppteckningen efter henne också. Så till Nordenfors , Frost resp Thorsell jätte snällt att hjälpa mig. Av Peter Nelson och hans hustru denna Augusta Charlotta Peterson som jag sökte fick 7 barn men de fick bara 3 barnbarn .Varav alla dessa tre barnbarn fick bara två barn som i sin tur har bara en i varje grupp fört generna vidare. Mao denna släkt har inte precis fört sin kull i ngn stor utrsäckning. De vet heller inget om sin historia då alla som kunnat ngt dog 1958. De som kom efteråt visste mkt lite för att generationen i 3e led vet inget Mer än vad jag fann i en förfrågan på webben då 2005.  Så det blir att leta framåt i Idas familj och för carl Johan fortsatt sökande. tack så länge mvh Johan W